Optie crossmedia

Inhoud

De leerlingen krijgen een pakket basisvorming voor de dubbele finaliteit met inhouden uit de zestien sleutelcompetenties.

In deze studierichting word je klaargestoomd om als beeldend vormgever het hoger onderwijs of de wereld in te trekken. Je komt in deze opleiding dan ook in aanraking met de meest voorkomende hedendaagse beeldende disciplines; webdesign, grafisch ontwerp, fotografie, film, audio en tekenen. Je leert niet enkel de technische vaardigheden aan om iets te kunnen maken in het Adobe pakket maar leert ook conceptueel denken; wat ga ik maken? Wat wil ik met mijn beeld bereiken en hoe doe ik dat? Je doorloopt telkens een vrij creatief proces om van idee naar eindproduct te gaan terwijl je rekening houdt met enkele voorwaarden waaraan je werk moet voldoen.

Je maakt gebruik van typografie, tekstverwerking, reproductiefotografie en de verschillende druktechnieken. Je leert een grafisch product plannen en evalueren. Je maakt kennis met het grafisch productieproces: conceptopbouw en ontwerp, document- en paginaopmaak en print, nabewerken, veredelen, afwerken en elektronisch publiceren. Je leert een communicatievraag analyseren en hiervoor oplossingen aanreiken.

Lespakket

5de 6de
BASISVORMING
Levensbeschouwelijk vak 2u 2u
Lichamelijke Opvoeding 2u 2u
Nederlands 3u 3u
Frans 2u 2u
Engels 2u 2u
Wiskunde 3u 3u
Natuurwetenschappen 1u 1u
Burgerschap/Geschiedenis 1u 2u
Aardrijkskunde 0u 1u
Artistieke Expressie 1u 0u
Economie en Financiële Geletterdheid 0u 1u
SPECIFIEK GEDEELTE
Kunstbeschouwing 1u 0u
Grafische Vormgeving 4u 4u
Audiovisuele Vorming 4u 4u
Webdesign 2u 2u
Illustratie 2u 1u
SPECIFIEK TER STERRE
Onderzoekswetenschappen 2u 2u
Begeleide Studie 1u 1u
Totaal 34u 34u
Veelgestelde vragen
Crossmedia, dat is toch veel werken met de computer hé?
Mensen denken vaak dat crossmedia uitsluitend aan de computer werken is. Dat is echter helemaal niet waar. Sommige vakken, zoals webdesign en audiovisuele vorming zijn meer afhankelijk van het digitale proces dan anderen maar ook daar is de computer slechts een middel tot een doel. Je doorloopt telkens een proces om tot een eindproduct te komen. Het merendeel van je proces verloopt handmatig en bestaat uit schetsen en voorbereiding vooraleer je je eindontwerp gaat digitaliseren.

 

Ola, crossmedia, ga ik daar leren programmeren?
Crossmedia is niet hetzelfde als informatica. Programmeren komt kort aan bod, maar enkel in het vak webdesign en ook hier enkel als een middel tot een doel. De esthetiek van je website zal altijd zwaarder doorwegen over het technische aspect van programmeren. Als je puur en enkel wilt programmeren is dit niet de geschikte richting voor jou.

 

Hoe zit dat met softwarelicenties?
De licenties voor je softwarepakketten zitten inbegrepen in de kosten van je leermiddelen. Wanneer je dus van start gaat in crossmedia krijg je per direct toegang tot de Adobe programma’s waarmee je ook buiten de schoolmuren grafisch aan de slag kunt tot op wel drie verschillende computers. Daarbovenop krijg je ook toegang tot de klassieke office programma’s alsook cloudopslag via oneDrive en de creative cloud van Adobe.

 

Moet ik een computer en/of laptop kopen voor de richting crossmedia?
Nee hoor. Je krijgt in de tweede graad voldoende tijd op school om je opdrachten te volbrengen op de daarvoor voorziene schoolcomputers. Indien je iets moet inhalen kun je gebruik maken van de schoolcomputers tijdens verschillende studiemomenten. In de derde graad word je wel verondersteld thuis te werken voor je grafische vakken. Gelukkig is de kans groot dat je al een computer hebt die voldoet aan de minimale vereisten om ons zwaarste programma te draaien. Dat dubbelchecken kun je hier doen.
DERDE GRAAD
DUBBELE FINALITEIT
DOMEIN KUNST EN CREATIE

Dubbele finaliteit omhelst een combinatie van algemene vorming, technische vakken en praktijkvakken. Deze finaliteit geeft zowel een voorbereiding op de arbeidsmarkt alsook op het hoger onderwijs.

ONK

Opgelet;
deze richting wordt enkel aangeboden op onze vestiging in Oostnieuwkerke.

Opgelet;
deze richting wordt door de uitrol van de modernisering momenteel enkel aangeboden in het vijfde jaar voor het schooljaar 2023 – 2024.

Mensen die zich voor schooljaar 2023 – 2024 in deze graad en finaliteit willen inschrijven voor het zesde jaar kunnen onderaan deze pagina de richtingen in uitstroom raadplegen.

Wat na het secundair onderwijs?

We raden onze alumni ten sterkste aan om verder te gaan studeren als ze carrière willen maken in de wereld van beeldende vormgeving. Terwijl deze richting je voorbereidt op hoger onderwijs alsook de arbeidsmarkt is het in realiteit bijna onmogelijk om met enkel een diploma secundair onderwijs onmiddellijk aan te slag te kunnen als vormgever.

De meest logische professionele bacheloropleidingen situeren zich in de studiegebieden:

Audiovisuele en Beeldende Kunst
o Beeldende Vormgeving

Gecombineerde studiegebieden
o Digital Design and Development

Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
o Informatiemanagement en Multimedia
o Informationmanagement & Multimedia (E)

Industriële Wetenschappen en Technologie
o Digital Arts and Entertainment
o Digital Arts and Entertainment (E)
o Grafische en Digitale Media
o Multimedia & Communication Technology (E)
o Multimedia en Communicatietechnologie

Onderwijs
o Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
o Educatieve opleiding: Lager onderwijs
o Educatieve opleiding: Secundair onderwijs

Doorstroom naar alle andere professionele bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.

Ook doorstroom naar academische bacheloropleidingen zoals aan kunstacademies is mogelijk.

Alle richtingen in deze finaliteit en graad
Enkel voor het zesde leerjaar tijdens schooljaar 2023-2024