Optie crossmedia
Inhoud
De leerlingen krijgen een pakket basisvorming voor de dubbele finaliteit met inhouden uit de zestien sleutelcompetenties.
In deze studierichting word je klaargestoomd om als beeldend vormgever het hoger onderwijs of de wereld in te trekken. Je komt in deze opleiding dan ook in aanraking met de meest voorkomende hedendaagse beeldende disciplines; webdesign, grafisch ontwerp, fotografie, film, audio en tekenen. Je leert niet enkel de technische vaardigheden aan om iets te kunnen maken in het Adobe pakket maar leert ook conceptueel denken; wat ga ik maken? Wat wil ik met mijn beeld bereiken en hoe doe ik dat? Je doorloopt telkens een vrij creatief proces om van idee naar eindproduct te gaan terwijl je rekening houdt met enkele voorwaarden waaraan je werk moet voldoen.
Je maakt gebruik van typografie, tekstverwerking, reproductiefotografie en de verschillende druktechnieken. Je leert een grafisch product plannen en evalueren. Je maakt kennis met het grafisch productieproces: conceptopbouw en ontwerp, document- en paginaopmaak en print, nabewerken, veredelen, afwerken en elektronisch publiceren. Je leert een communicatievraag analyseren en hiervoor oplossingen aanreiken.
Locatie
Deze richting wordt enkel aangeboden op onze vestiging in Oostnieuwkerke.
Lespakket
5de | 6de | |
---|---|---|
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwelijk vak | 2u | 2u |
Lichamelijke Opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 3u | 3u |
Frans | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
Wiskunde | 3u | 3u |
Natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Burgerschap/Geschiedenis | 1u | 2u |
Aardrijkskunde | 0u | 1u |
Artistieke Expressie | 1u | 0u |
Economie en Financiële Geletterdheid | 0u | 1u |
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Kunstbeschouwing | 1u | 0u |
Grafische Vormgeving | 4u | 4u |
Audiovisuele Vorming | 4u | 4u |
Webdesign | 2u | 2u |
Illustratie | 2u | 1u |
SPECIFIEK TER STERRE | ||
Onderzoekswetenschappen | 2u | 2u |
Begeleide Studie | 1u | 1u |
Totaal | 34u | 34u |
DOMEIN KUNST EN CREATIE
Dubbele finaliteit omhelst een combinatie van algemene vorming, technische vakken en praktijkvakken. Deze finaliteit geeft zowel een voorbereiding op de arbeidsmarkt alsook op het hoger onderwijs.
Wat na het secundair onderwijs?
We raden onze alumni ten sterkste aan om verder te gaan studeren als ze carrière willen maken in de wereld van beeldende vormgeving. Terwijl deze richting je voorbereidt op hoger onderwijs alsook de arbeidsmarkt is het in realiteit bijna onmogelijk om met enkel een diploma secundair onderwijs onmiddellijk aan te slag te kunnen als vormgever.
De meest logische professionele bacheloropleidingen situeren zich in de studiegebieden:
Audiovisuele en Beeldende Kunst
o Beeldende Vormgeving
Gecombineerde studiegebieden
o Digital Design and Development
Handelswetenschappen en Bedrijfskunde
o Informatiemanagement en Multimedia
o Informationmanagement & Multimedia (E)
Industriële Wetenschappen en Technologie
o Digital Arts and Entertainment
o Digital Arts and Entertainment (E)
o Grafische en Digitale Media
o Multimedia & Communication Technology (E)
o Multimedia en Communicatietechnologie
Onderwijs
o Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
o Educatieve opleiding: Lager onderwijs
o Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Doorstroom naar alle andere professionele bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.
Ook doorstroom naar academische bacheloropleidingen zoals aan kunstacademies is mogelijk.