Optie architecturale vorming
Inhoud
De leerlingen krijgen een pakket basisvorming voor de doorstroomfinaliteit met inhouden uit de zestien sleutelcompetenties.
Specifiek in deze studierichting krijgen de leerlingen een pakket kunst en cultuur. Voor artistieke expressie leren ze op hun expressiemogelijkheden te vertrouwen en hun creatieve resultaten te tonen. Ze leren uit zichzelf met artistieke vormgevingen, benaderingen en inzichten te komen. Ze leren hun talent en deskundigheid ten dienste te stellen van het gemeenschappelijke artistieke doel of project en hun proces en/of product aan een publiek te tonen. Ze verdiepen de beschouwing en de analyse van materiële en immateriële kunstuitingen. Zo krijgen ze dieper inzicht in kunst en wordt hun filosofische, kritische en creatieve denkvermogen verder gestimuleerd.
Voor fysica gaan de leerlingen dieper en breder in op fenomenen en toepassingen in verband met mechanica, constructieleer en bouwkunde (thermische en akoestische isolatie, vochtproblemen, gebouw als systeem, topografische methoden).
De leerlingen verbreden en verdiepen ook verschillende domeinen van de wiskunde enerzijds om inhouden in wetenschappen met voldoende diepgang te kunnen verwerken, anderzijds om hun ruimtelijk inzicht te versterken.
De leerlingen krijgen ook een pakket toegepaste informaticawetenschappen. Daarin ligt de nadruk op het maken van concrete producten of het creëren van oplossingen voor problemen met behulp van domeinspecifieke software.
Het toepassen van richting-specifieke labovaardigheden met richting-specifieke labomaterialen tijdens het uitvoeren van experimenten komt ook aan bod.
Tot slot maken generieke onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting. Ze worden gerealiseerd met de specifieke inhouden van de studierichting.
Lespakket
5de | 6de | |
---|---|---|
BASISVORMING | ||
Levensbeschouwelijk vak | 2u | 2u |
Lichamelijke Opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 3u | 4u |
Frans | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
Wiskunde | 5u | 4u |
Natuurwetenschappen/Aardrijkskunde | 2u | 2u |
Burgerschap/Geschiedenis | 2u | 2u |
Artistieke Expressie | 1u | 0u |
Economie en Financiële Geletterdheid | 0u | 1u |
SPECIFIEK GEDEELTE | ||
Toegepaste fysica | 2u | 2u |
Artistieke Expressie | 8u | 8u |
Kunstbeschouwing | 1u | 1u |
SPECIFIEK TER STERRE | ||
Onderzoekswetenschappen | 1u | 1u |
Begeleide Studie | 1u | 1u |
Totaal | 34u | 34u |
DOMEIN KUNST EN CREATIE
Finaliteit doorstroom omhelst een brede theoretische vorming die jou niet rechtstreeks voorbereidt op een beroep. Handenarbeid komt in deze onderwijsvorm niet aan bod. Kiezen voor doorstromen is kiezen om verder te studeren.
Opgelet;
deze richting wordt enkel aangeboden op onze vestiging in Oostnieuwkerke.
Wat na het secundair onderwijs?
Voor de richting Architecturale Vorming situeren de meest logische professionele bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:
Architectuur
o Interieurvormgeving
o Landschaps- en Tuinarchitectuur
o Toegepaste Architectuur
Audiovisuele en Beeldende Kunst
o Beeldende Vormgeving
Industriële Wetenschappen en Technologie
o Digital Arts and Entertainment
o Digital Arts and Entertainment (E)
o Ecotechnologie
o Grafische en Digitale Media
o Industrieel Productontwerpen
Onderwijs
o Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
o Educatieve opleiding: Lager onderwijs
o Educatieve opleiding: Secundair onderwijs
Doorstroom naar de meeste andere professionele bacheloropleidingen is in principe haalbaar, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.
Voor de richting Architecturale Vorming situeren de meest logische academische bacheloropleidingen zich binnen de studiegebieden:
Archeologie en Kunstwetenschappen
o Kunstwetenschappen
Architectuur
o Architectuur
o Interieurarchitectuur
Audiovisuele en Beeldende kunst
o Beeldende Kunsten
o Product Design
o Visual Arts (E)
Conservatie-restauratie
o Conservatie-restauratie
Productontwikkeling
o Productontwikkeling
Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.