Er worden zowel infrastructurele als pedagogische en didactische maatregelen genomen om tegemoet te komen aan de problematiek van onze leerlingen. Verschillende voorbeelden zijn:

  • Aanbieden van het vak ‘LL’ (Leren Leren) aan de hand van de WATHOE-methode
  • Aanbieden van het vak ‘RSV’ (Relationele, sociale en seksuele vorming)
  • Aandacht voor de opstart van nieuwe leerlingen
  • Aangepaste instructie en leerstof
  • Aangepaste tijdsaanduidingen
  • De indeling van de lokalen
  • De indeling van de refter
  • De indeling van de speelplaatsen
  • Doorgedreven professionalisering van personeelsleden
  • Duidelijke en voorspelbare interacties
  • Duidelijke regels voor sociale omgang
  • Duidelijke vrijetijdsinvulling
  • Een positieve benadering
  • Een rustige en voorspelbare omgeving
  • Eenduidige regels en afspraken
  • Eenvoudige en eenduidige communicatie
  • Expliciete aandacht voor zelfstandigheidbevordering
  • Grondige voorbereiding van activiteiten
  • Het aanbieden van een vluchtroute
  • Het verduidelijken van emoties
  • Intensieve samenwerking met ouders, opvoeders, externe hulpverleners…
  • Kans tot individueel werken
  • Kleine pedagogische eenheden/klassenn
  • Ondersteuning in klas door het multidisciplinair team
  • Ondersteuning vanuit een multidisciplinair team
  • Opmaak van een individueel handelingsplan (IHP)
  • Prikkelreductie
  • Socio-emotionele ondersteuning in combinatie met leerondersteuning
  • Structuur
  • Visuele ondersteuning