Eerste graad

Studieaanbod 1ste graad in de modernisering

Vanaf 1 september 2019 ging de modernisering van het secundair onderwijs van start. Hierdoor vonden er ingrijpende wijzigingen plaats in 1A en 1B.

Vanaf 1 september 2020 wordt de modernisering verder gezet naar het daarpovolgend jaar en veranderen er niet enkel zaken voor 1A en 1B, maar ook voor 2A en 2BvL.

Eén van deze veranderingen is een uitbreiding van ons studieaanbod in de 1ste graad. Vanaf september 2020 ziet dit er uit als aangegeven in de afbeelding.

Eerste leerjaar

Vak Aantal uren
Levensbeschouwelijke vak 2
Sport & Spel 2
Kunst & Creatie 1
Frans 3+1
Engels 2
Aardrijkskunde 2
Geschiedenis 1
Nederlands 4
Wiskunde 4
Maatschappij & welzijn 2
STEM 4+1
Remediëring 1
Leren leren praktijk 1
Leren leren theorie 2
Modulaire workshops 1
Vak Aantal uren Vergelijking met
breed keuzegedeelte
Latijn 4 +4
Levensbeschouwelijke vak 2
Sport & Spel 2
Kunst & Creatie 1
Frans 3+1
Engels 2
Aardrijkskunde 2
Geschiedenis 1
Nederlands 4
Wiskunde 4
Maatschappij & welzijn 2
STEM 2+1 -2
Remediëring 0 -1
Leren leren praktijk 1
Leren leren theorie 1 -1
Modulaire workshops 1
Vak Aantal uren
Levensbeschouwelijke vak 2
Sport & Spel 2
Kunst & Creatie 2
Frans 1
Engels 1
Project Algemene Vakken 11+1
Maatschappij & welzijn 2
STEM 6+1
Remediëring 1
Leren leren praktijk 1
Leren leren theorie 2
Modulaire workshops 1
  • Creatieve mogelijkheden ontdekken, gebruiken en ontplooien
  • Samenspel van woord, klank, kleur, vorm en beweging
  • Oefenen in ‘cultureel vaardig’ zijn
    • Voelen, kijken, luisteren…naar kunst- en andere creatieve uitingen
    • Omzetten van wat ze waargenomen hebben in iets nieuws
    • Beschrijven, benoemen en bespreken van kunst- en creatieve uitingen
    • Ontdekken van regels, structuren, modellen die hen toelaten kunst en cultuur te begrijpen
  • Centrale thema: welzijn voor, en van, de mens in de maatschappij
  • Werken aan een gezonde levensstijl, met aandacht voor lichamelijk, psychisch, sociaal en emotioneel welzijn, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging
  • Inhoudelijke onderbouw
  • Doordacht denken en doen met wetenschappen
  • Nadruk op onderzoeken
  • Centrale thema: welzijn voor, en van, de mens in de maatschappij
  • Werken aan een gezonde levensstijl, met aandacht voor lichamelijk, psychisch, sociaal en emotioneel welzijn, gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging
  • Praktische toepassingen